Επιστολή προς Α.Α.Δ.Ε. 04.02.2019: Προτάσεις σχετικά με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/822
Ελ. Βενιζέλου 75, Νέα Ιωνία, 14231. Τηλ.: 210 51.38.289, 210 51.57.310 e-mail:
Προς:
Α.Α.Δ.Ε.
Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., κο Πιτσιλή
Αθήνα, 04 Φεβρουαρίου 2019
Προτάσεις σχετικά με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2018/822
Αξιότιμε κύριε Πιτσιλή,
Σε συνέχεια της από 31/01/2019 συνάντησής μας, σας αποστέλλουμε τις προτάσεις μας που αφορούν την Οδηγία 2018/822:
-Θεωρούμε μέγιστης σημασίας την υιοθέτηση κανόνων ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της Οδηγίας 2016/1164, όπως για παράδειγμα:
- Ο Γενικός Κανόνας Απαγόρευσης των Καταχρήσεων
- Κανόνες για Ελεγχόμενες Αλλοδαπές Εταιρίες
- Φορολόγηση περιουσιακών στοιχείων κατά την έξοδο
- Περιορισμοί στην δυνατότητα έκπτωσης τόκων.
-Επιπλέον, έχουν υιοθετηθεί κανόνες για ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων. Υπάρχουν όμως και άλλα είδη ασυμφωνιών, όπως οι ασυμφωνίες ως προς την μεταχείριση υβριδικών μόνιμων εγκαταστάσεων, οι υβριδικές μεταβιβάσεις, οι ασυμφωνίες στη μεταχείριση διπλής έδρας, οι οποίες δεν καλύπτονται από το άρθρο 9 της Οδηγίας 2016/1164 κατά της φοροαποφυγής.
-Κάθε κράτος θα προσαρμόσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία στο εθνικό του Δίκαιο, ώστε να τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο του 2020, αλλά θα ισχύσει αναδρομικά από 25 Ιουνίου του 2018. Προτείνουμε να αποφευχθεί η αναδρομική ισχύς, καθώς δεν έχει υπάρξει κάποια ενημέρωση και καθοδήγηση έως σήμερα για τους συναλλασσόμενους από τους ενδιάμεσους φορείς. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, θα προτείναμε να συζητηθεί η αναδρομική ισχύς του από 1η Ιανουαρίου 2020, εφόσον θα έχει ενταχθεί στο Ελληνικό Δίκαιο η Οδηγία έως 31/12/2019.
-Η ίδρυση ή μετεγκατάσταση εταιριών σε άλλες χώρες, εφόσον πράγματι υφίσταται έδρα και δραστηριότητα, θεωρείται καθ’ όλα νόμιμη. Ο όρος «επιθετικός φορολογικός σχεδιασμός» θεωρούμε ότι χρησιμοποιείται για τις εταιρίες, οι οποίες έχουν πλασματική έδρα σε κράτος με προνομιακό φορολογικό καθεστώς, ενώ η δραστηριότητά τους λαμβάνει χώρα στην Ελλάδα.
-Η ευθύνη των λογιστών απέναντι στο Δημόσιο και τους πελάτες τους χρειάζεται να «καλύπτεται» από το GDPR (ΕΕ) 2016/679, στο θέμα της γνωστοποίησης πληροφοριών, η οποία έχει κριθεί υποχρεωτική και από τον Ν. 4557/2018, καθώς και να υποστηρίζεται από το ελληνικό δίκαιο, μέσω μιας δέσμης ενεργειών δικής σας αρμοδιότητας ή/και άλλων Κυβερνητικών φορέων (Υπουργείο Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης κ.λπ.). Θωρούμε ότι η Α.Α.Δ.Ε. θα πρέπει να συνεργαστεί με όλους τους αρμόδιους φορείς για την κατοχύρωση των «ενδιάμεσων» λογιστών-φοροτεχνικών-οικονομολόγων για τις παραπάνω υποχρεώσεις, αφενός μεν απέναντι στον εντολέα τους, αφετέρου δε απέναντι στο Δημόσιο.
-Τέλος, δεδομένου ότι τα κράτη μέλη της Ε.Ε. ενεργούν μεμονωμένα, καθώς τα εθνικά συστήματα φορολογίας των εταιριών διαφέρουν μεταξύ τους, θεωρούμε ότι η εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας θα έχει ορθότερα αποτελέσματα εάν υπάρξουν αλλαγές στο υπάρχον φορολογικό σύστημα της χώρας μας, αλλαγές που προτάθηκαν με την από 25/01/2019 επιστολή μας, οι οποίες αποτελούν προϊόν μελέτης όλων των φορέων της αγοράς με σκοπό να μην δημιουργήσουν δημοσιονομικό έλλειμμα, αλλά αντιθέτως, να έχουν δημοσιονομικό όφελος:
- Η γενική γραμμή που προτείνουμε να υιοθετηθεί, σε όποια απόφαση παίρνετε, σε όποια διευκρινιστική εκδίδετε, είναι ΕΣΟΔΑ μείον ΕΞΟΔΑ να αποτελούν το ΦΟΡΟΛΟΓΗΤΕΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνουμε διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα, αποφεύγουμε την φοροδιαφυγή και απλοποιείται το ισχύον δαιδαλώδες φορολογικό καθεστώς.
- Όλες οι συναλλαγές άνω των 300 € προτείνουμε να γίνονται με χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, μέσω web banking ή επιταγή, ή εφόσον δεν χρησιμοποιούνται τα παραπάνω, ο εκδότης της απόδειξης να εκδίδει την απόδειξη με Α.Φ.Μ. του λήπτη, ώστε το έξοδο να αναρτηθεί σε πλατφόρμα όπου θα υπάρχουν συνολικά τα έξοδα του κάθε πολίτη φορολογούμενου.
Κατά τον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος προτείνουμε να λαμβάνονται υπόψη όλες οι δαπάνες του φορολογούμενου. Για συναλλαγές που καταγράφονται μέσω του τραπεζικού συστήματος (με τους τρόπους εξόφλησης που περιγράφονται παραπάνω) ή με την αναγραφή του ΑΦΜ του λήπτη, να δικαιούται ο φορολογούμενος την αφαίρεση των δαπανών αυτών από το φορολογητέο εισόδημά του. Με τον τρόπο αυτόν, αφενός ελαφρύνονται φορολογικά οι φορολογούμενοι και αφετέρου δημιουργούνται οφέλη για την «αποκάλυψη» της συναλλαγής.
- Οι συντελεστές φορολογίας για φυσικά πρόσωπα προτείνουμε να μειωθούν και να διαμορφωθούν ενδεικτικά, ώστε να μπορέσει να καταπολεμηθεί και η φοροαποφυγή:
ΕΙΣΟΔΗΜΑ |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ |
Έως 50.000€ |
10% |
Από 50.000€ έως 100.000€ |
15% |
Από 100.000€ και πάνω |
25% |
Η φορολογική κλίμακα προτείνουμε να περιλαμβάνει αρκετά κλιμάκια ώστε να επιτυγχάνεται στο μέγιστο βαθμό η προοδευτικότητα του φόρου, που αποτελεί βασική φορολογική αρχή και συνταγματική επιταγή. Στα πλαίσια αυτά μπορεί να υιοθετηθεί υψηλός φορολογικός συντελεστής π.χ. 25% για εισοδήματα άνω των 100.000 ή €-150.000 €.Στα μεγάλα κλιμάκια, το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών και του φόρου εισοδήματος προτείνουμε να μην ξεπερνά το 45% του συνολικού φορολογητέου εισοδήματος. Επιπλέον, εάν προκύπτει αρνητική διαφορά στην σχέση έσοδα μείον έξοδα, η οποία δεν μπορεί να δικαιολογηθεί, πχ από εισοδήματα παρελθόντων ετών, τότε ο συντελεστής φορολογίας προτείνουμε να ξεπερνά το 50% για το υπερβάλλον ποσό της διαφοράς.
- Προτείνουμε να ισχύσουν μερικές απαλλαγές για άτομα με αναπηρία 80% και πάνω και για άπορες οικογένειες.
- Για τα φυσικά πρόσωπα, προτείνουμε πλήρης κατάργηση των αντικειμενικών δαπανών και ένταξη όλων των δαπανών που μπορούν να καταγραφούν στις δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Η τυχόν διαφορά να μην οδηγεί στην αυτόματη φορολόγησή της αλλά να εξετάζεται το φαινόμενο των αποθεμάτων προηγούμενων ετών και να δίνεται η δυνατότητα ακρόασης και αντίκρουσης από τον φορολογούμενο.
- Το φορολογητέο εισόδημα προτείνεται να προσδιορίζεται μετά τη συνάθροιση όλων των εισοδημάτων του φορολογούμενου, ανεξαρτήτως πηγής προέλευσης. Αυτό σημαίνει κατάργηση όλων των περιπτώσεων αυτοτελούς φορολόγησης, η οποία μπορεί να αντικατασταθεί από παρακράτηση φόρου, ώστε να μην υποστούν προσωρινή μείωση τα φορολογικά έσοδα. Η παρακράτηση όμως αυτή να μην εξαντλεί τη φορολογική υποχρέωση. Θεωρούμε εύλογο να πραγματοποιείται ηλεκτρονική διασταύρωση μέσω της BEPS (Base Erosion Profit Shifting) της δήλωσης εισοδημάτων από τόκους, μερίσματα κλπ. ώστε να μην υπάρχουν αδήλωτα εισοδήματα.
- Διασταύρωση στοιχείων μέσω των δωρεών. Προτείνουμε ο φόρος δωρεάς να γίνει 2%. Λόγω της υπάρχουσας κατάστασης και του μεγάλου ποσοστού ανεργίας, πολλές οικογένειες βοηθούν τα παιδιά τους κάνοντας δωρεές. Ο δωρεοδόχος να ελέγχεται για το πόθεν έσχες του.
- Ακόμα προτείνουμε απογραφή της περιουσιακής κατάστασης-κινητής και ακίνητης περιουσίας μέσω τραπεζικών φορέων.
- Την κατάργηση «τέλους επιτηδεύματος», διότι δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα.
- Την κατάργηση έκτακτων εισφορών.
- Την κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων.
- Την κατάργηση υπέρογκων προστίμων
- Ακόμα, προτείνουμε να καταργηθούν οι πολλές και επιμέρους δηλώσεις (Ε1, Ε2, Ε3 κ.α.) και να αντικατασταθούν από μια ενιαία και συγκεντρωτική δήλωση. Έτσι η υποβολή των δηλώσεων θα απλοποιηθεί και θα αποφορτιστεί το αρχείο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων.
- Όλα τα συστήματα υποβολής οποιουδήποτε είδους δηλώσεων προτείνουμε να είναι διαθέσιμα σε μόνιμη βάση. Π.χ. αν κάποιος φορολογούμενος το επιθυμεί να μπορεί να υποβάλλει τη φορολογική του δήλωση τον Ιανουάριο και να μην υποχρεώνεται να περιμένει μέχρι τον Ιούνιο. Αυτό προϋποθέτει σταθερό φορολογικό σύστημα, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω.
- Προτείνουμε επίσης, να δημιουργηθεί ηλεκτρονικό αρχείο φορολογούμενου, όπου θα συγκεντρωθούν όλες οι προηγούμενες δηλώσεις που έχει υποβάλλει το φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ώστε να εξετάζεται και η φορολογική συμπεριφορά του. Άμεσα και χωρίς κόπο θα έχουν οι αρχές την φορολογική εικόνα κάθε προσώπου.
- Όσον αφορά στα νομικά πρόσωπα, προτείνουμε ο φορολογικός τους συντελεστής να είναι 10% -15% ανεξαρτήτου τζίρου και όλες οι δαπάνες που σχετίζονται με τη δραστηριότητα της επιχείρησης να εκπίπτουν. Τα διανεμόμενα κέρδη να φορολογούνται στο όνομα του μετόχου- εταίρου φυσικού προσώπου που τα εισπράττει, συναθροιζόμενα με τα υπόλοιπα εισοδήματά του.Αυτή η ενέργεια μεταξύ άλλων θα έχει ως αποτέλεσμα και την διακοπή εξόδου των εταιρειών από τη χώρα μας και την αποτροπή μεταφοράς της έδρας τους σε άλλη χώρα καθώς και την προσέλκυση επενδυτών από άλλες χώρες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές.
- Για τις επιχειρήσεις, προτείνουμε γενίκευση του θεσμού του φορολογικού πιστοποιητικού. Ο έλεγχος των μη ελεγχόμενων από ορκωτούς επιχειρήσεων να διενεργείται από πιστοποιημένους λογιστές- φοροτεχνικούς. Η φορολογική αρχή προτείνεται να ελέγχει βάσει κριτηρίων κινδύνου και δειγματοληπτικά ελεγχόμενους και ελεγκτές. Η δυνατότητα ελέγχου από την εφορία να υπάρχει για μία τριετία από το τέλος της χρήσης. Μετά την παρέλευση της τριετίας να υπάρχει παραγραφή, χωρίς δυνατότητα παράτασης και τα στοιχεία της εταιρείας να μπορούν να καταστραφούν.
- Όλες οι εργασίες (π.χ. έναρξη, μεταβολή, κτλ) προτείνουμε να γίνονται απ’ ευθείας από τον λογιστή και οι εφοριακοί να κάνουν τον έλεγχο.
- Σε περίπτωση εμφάνισης ζημιών στις οικονομικές καταστάσεις Ν.Π. πέραν των δύο ετών, προτείνουμε να συντάσσεται μελέτη βιωσιμότητας, η οποία θα προωθείται στην Α.Α.Δ.Ε. και σε περίπτωση που το Ν.Π. εξακολουθεί να παρουσιάζει ζημία στην επόμενη χρήση, προτείνουμε να φορολογείται με υψηλότερο φορολογικό συντελεστή επί της συνεχιζόμενης διαφοράς.
- Προτείνεται να γίνει υποχρεωτική η υποβολή συγκεντρωτικών καταστάσεων και για τις υπηρεσίες και τους φορείς του δημοσίου, γιατί η μη υποχρέωση υποβολής δίνει την δυνατότητα φοροδιαφυγής στις επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το δημόσιο αφού δεν γίνεται διασταύρωση στοιχείων.
- Όλες οι συναλλαγές και οι διαδικασίες με το Δημόσιο προτείνουμε να γίνονται ηλεκτρονικά, ακόμα και η διεξαγωγή διαγωνισμών για οποιαδήποτε υπηρεσία, εξοπλισμό ή υλικά χρειάζεται ο Δημόσιος τομέας.
- Προτείνεται άμεσος συμψηφισμός απαιτήσεων όλου του Δημοσίου με απαιτήσεις των οντοτήτων (Φ.Π. και Ν.Π.).
- Οι αγοραπωλησίες ακινήτων, όπως είναι γνωστό, γίνονται σε τιμές, κατά μεγάλο ποσοστό, χαμηλότερες από αυτές των αντικειμενικών αξιών. Αυτό σημαίνει φορολόγηση σε ποσό που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική αγορά, γεγονός καθόλου δίκαιο για τον συναλλασσόμενο. Επιπλέον, προτείνεται να συζητηθεί η κατάργηση του Φ.Π.Α. στις αγοραπωλησίες νέων ακινήτων.
- Προτείνεται μείωση του υψηλού συντελεστή Φ.Π.Α. στο 20% με σκοπό την τόνωση της καταναλωτικής ζήτησης και την αναθέρμανση της οικονομίας. Μετά από πέντε έτη προτείνεται να φτάσει στο 18% και στα δέκα έτη να φτάσει στο 15%. Επιπλέον, προτείνεται να επιβαρύνεται με Φ.Π.Α. μόνο ο τελικός καταναλωτής ή η εταιρία-λήπτης του τιμολογίου.
- Ακόμα προτείνεται μείωση έμμεσων φόρων σε καύσιμα και τσιγάρα. Αν διατηρηθεί η τελική τιμή πώλησης, ο μεταπωλητής θα επωφεληθεί τη διαφορά. Αυτό θα αποτελέσει μεγάλο πλήγμα κατά του λαθρεμπορίου και κατά συνέπεια θα έχει αντίκτυπο στον τζίρο της παραοικονομίας.
- Προτείνουμε να γίνεται έλεγχος από τις τράπεζες, του προτιμολογίου με το τελικό τιμολόγιο στις εισαγωγές.
- Θεωρούμε πολύ σημαντική την εκπαίδευση για την φορολογική συνείδηση των μαθητών στα σχολεία.
- Προτείνεται η μετατροπή του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα εργασίας, έτσι ώστε να δίνονται χρήματα από το κράτος στον άνεργο μέσω του εργοδότη και κάθε άνεργος να προσφέρει εργασία, γεγονός που θα οδηγήσει στην μείωση της ανεργίας και στην αύξηση της κατανάλωσης.
- Θεωρούμε πολύ σημαντική την «συμμόρφωση» του Taxisnet και των εφοριών με το GDPR και πιστοποίηση του Συστήματος Taxisnet.
Είμαστε στη διάθεσή σας για να συμβάλλουμε στην ομαλότερη και ορθότερη εφαρμογή Οδηγιών και αποφάσεών σας.
Με τιμή
Tο Δ.Σ.