2025.01.28 Επιστολή ΛΣΑ: Ζητήματα που χρήζουν άμεσης διευθέτησης για την ομαλή ροή, την επιτυχή διεκπεραίωση των φετινών δηλωτικών υποχρεώσεων και την εξασφάλιση αποδοτικών διαδικασιών
Προς:
- Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Χατζηδάκη Κωνσταντίνο
- Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Δήμα Χρίστο
- Διοικητή ΑΑΔΕ, κ. Πιτσιλή Γεώργιο
Κοινοποίηση:
- Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κα Κεραμέως Νίκη
- Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Πρόεδρο κ. Κόλλια Κωνσταντίνο
- Επιμελητήρια και Φορείς Επιχειρήσεων
Αθήνα, 28 Ιανουαρίου 2025
Ζητήματα που χρήζουν άμεσης διευθέτησης για την ομαλή ροή, την επιτυχή διεκπεραίωση των φετινών δηλωτικών υποχρεώσεων και την εξασφάλιση αποδοτικών διαδικασιών
Αξιότιμοι κύριοι / κυρίες,
Παραθέτουμε ζητήματα που χρήζουν εξέτασης και διευθέτησης με σκοπό την εξασφάλιση ομαλών και αποδοτικών διαδικασιών:
Α. Άμεση διευθέτηση των επιπτώσεων των σοβαρών φορολογικών παραβάσεων για τους επαγγελματίες Λογιστές- Φοροτεχνικούς από την ολική δέσμευση των τραπεζικών τους λογαριασμών.
Στην από 08/03/2024 κατάθεση της πρότασης τροπολογίας του ΛΣΑ, επισημάνθηκαν οι συνέπειες που επιφέρει η ολική δέσμευση τραπεζικών λογαριασμών υπόχρεων Λογιστών – Φοροτεχνικών, η οποία πραγματοποιείται βάσει «υπόνοιας» σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4557/2018.
Συγκεκριμένα, πέραν του πλήρους οικονομικού στραγγαλισμού, την αδυναμία κάλυψης βασικών αναγκών επιβίωσης, την πλήρη αδυναμία επαγγελματικής επιβίωσης, αλλά και τη σωματική και ψυχική κατάρρευση της υγείας του, ο εμπλεκόμενος βάσει «υπόνοιας» Λογιστής – Φοροτεχνικός βρίσκεται αντιμέτωπος και με φορολογικές παραβάσεις που συνεπάγονται πρόστιμα, τόκους και δημιουργία χρεών.
Ζητάμε:
1) την άμεση συνεργασία του ΥΠΕΘΟ για τα ανωτέρω, καθώς και την εξεύρεση λύσης για την απαλλαγή των εν λόγω εμπλεκόμενων με «υπόνοια» συναδέλφων από τις παρακάτω διατάξεις:
- Ηλεκτρονική εξόφληση δαπανών αξίας άνω των 500€ (Άρθρο 23 Ν.4172/2013)
- Πληρωμή ενοικίων (Άρθρο 23 Ν.4172/2013)
- Το 30% του πραγματικού εισοδήματος, ως απαιτούμενο ποσό δαπανών με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής για κάθε φορολογικό έτος (παρ. 6 άρθρο 15 Ν.4172/2013)
- Εξόφληση με ηλεκτρονικά μέσα μισθολογικών και μη μισθολογικών υποχρεώσεων απέναντι στο προσωπικό του λογιστικού γραφείου.
2)Την άμεση κατάθεση της Τροπολογίας στη Βουλή των Ελλήνων, η οποία θα εξασφαλίζει δίκαιη και ισότιμη αντιμετώπιση των υπόχρεων Λογιστών – Φοροτεχνικών, με άμεση εξέταση όλων των εκκρεμών υποθέσεων και ορισμό συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης από τον αρμόδιο Εισαγγελέα.
Β. Άμεση διευθέτηση των εκκρεμοτήτων για την εφαρμογή του Άρ. 67, Ν. 5042/2023
Με την παρούσα διάταξη παρέχεται δυνατότητα παράτασης των προθεσμιών υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων Λογιστών-Φοροτεχνικών και των εντολέων-πελατών τους, σε περιπτώσεις ασθένειας, τοκετού ή θανάτου.
Υπενθυμίζουμε ότι το ζήτημα έχει τεθεί από όλους τους Φορείς του Κλάδου, από το 2020 (με τον ν. 4764/20) και – μέχρι και σήμερα – η Δημόσια Διοίκηση δεν έχει διεκπεραιώσει την υποχρέωσή της, ως προκύπτει από την παρ. 4, του ίδιου άρθρου.
Η πενταετής καθυστέρηση στην έκδοση της Κ.Υ.Α., αφενός δεν αντανακλά τις προσδοκίες των πολιτών από μία σύγχρονη, μηχανογραφικά εξελιγμένη χώρα, αφετέρου δεν ανταποκρίνεται στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Δημόσιας Διοίκησης, όπως επιβάλλεται από τις απαιτήσεις και τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.
Γ. H σύνδεση ΦΗΜ – Esend – myDATA
Οι συνόψεις που έχουν διαβιβαστεί από την πλατφόρμα Esend στην myDATA δεν συμφωνούν. Για τον λόγο αυτόν, ως ΛΣΑ είχαμε προτρέψει τους συναδέλφους να ακυρώσουν τις εγγραφές της ΑΑΔΕ και να διαβιβάσουν τις λιανικές πωλήσεις με την ανάλογη λογιστική εγγραφή, καθώς οι εγγραφές αυτές απεικονίζουν πλήρως την ορθότητα των λιανικών συναλλαγών.
Ο συνεχής ενδελεχής έλεγχος που καλείται να κάνει ο Λογιστής Φοροτεχνικός προκειμένου να υποβληθούν ορθά τα οικονομικά δεδομένα των επιχειρήσεων - εντολέων του είναι χρονοβόρος και προκύπτει από την απόλυτη τεχνική αδυναμία ολοκλήρωσης του εγχειρήματος διασύνδεσης των πλατφορμών Esend - myDATA.
Επομένως, το "κλείδωμα" των εντύπων των φορολογικών δηλώσεων και ΦΠΑ θα ήταν σοφότερο να πραγματοποιηθεί μετά τη διευθέτηση της ορθής λειτουργίας και διασύνδεσης των συστημάτων.
Ζητάμε την επανεξέταση των ανωτέρω, καθώς το αποτέλεσμα που θα επιφέρει η αστοχία της μη ορθής διασύνδεσης είναι:
- Επιβάρυνση των Λογιστικών Γραφείων με φόρτο εργασίας και χρόνο για τον έλεγχο των δεδομένων
- Άσκοπες τακτοποιητικές εγγραφές από τον Λογιστή - Φοροτεχνικό
για την ορθή αποτύπωση των οικονομικών δεδομένων των επιχειρήσεων και την αποφυγή της εν αδίκω επιβάρυνσής τους με πρόσθετους φόρους.
Δ. Φορολογία Εισοδήματος και θέματα προς επίλυση:
Ν. 4172/13, Άρθρο 67, παρ. 6 – Έκπτωση φόρου με βάση την εμπρόθεσμη υποβολή φορολογικής δήλωσης
- Να αποσυνδεθεί η ημερομηνία υποβολής από την χορηγούμενη έκπτωση.
Προβλήματα που θα επιφέρει η παροχή της έκπτωσης με βάσει την ημερομηνία υποβολής δηλώσεων στην ροή τους, π.χ.:
Φυσικό πρόσωπο, μέλος εταιρίας με απλογραφικά βιβλία, που θα επιθυμεί να επωφεληθεί της μεγαλύτερης έκπτωσης φόρου θα προστρέξει στο λογιστικό γραφείο μέχρι τις 30/04. Θα απαιτείται πρώτα η δήλωση της εταιρίας και ύστερα των φυσικών προσώπων.
Συνέπεια, αφενός ο όγκος εργασιών που θα δημιουργηθεί σε ένα λογιστικό γραφείο μέχρι τις 30/04 θα επιφέρει ρήξη μεταξύ του Λογιστή και των εντολέων του, αφετέρου η θεσμοθέτηση του τετράμηνου χρονοδιαγράμματος υποβολής φορολογικών δηλώσεων επί της ουσίας αναιρείται.
Επιπλέον, η σύνδεση της έκπτωσης φόρου με την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης δεν επιφέρει κανένα απολύτως προνόμιο στα κρατικά έσοδα, διότι δεν είναι βέβαιη η ολοσχερής εξόφληση στις 31/07.
(Διευκρινίζεται δε, ότι προϋπόθεση στη δυνατότητα υποβολής δήλωσης είναι το εμπλουτισμένο σύστημα.)
Προτείνεται ένας ενιαίος συντελεστής έκπτωσης καθ’ όλη τη διάρκεια υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, εφόσον πραγματοποιηθεί η εφάπαξ καταβολή του φόρου εισοδήματος, ώστε να εξορθολογιστεί η ροή της διαδικασίας.
- Τυχόν «αναγκαίες» παρατάσεις
-Να ληφθεί υπόψη η ασθένεια του Λογιστή-Φοροτεχνικού και η δυνατότητα παράτασης των δηλωτικών υποχρεώσεων του γραφείου του και των εντολέων του, η ταυτοποίηση των οποίων εύκολα προκύπτει από τις εξουσιοδοτήσεις που έχει λάβει και εμφανίζονται στο σύστημα.
Προτείνεται η άμεση διευθέτηση του τρόπου της δήλωσης της ασθένειας από ΑΑΔΕ και ΥΠΕΘΟ, προκειμένου να ληφθεί το ευεργέτημα της παράτασης για τους συναδέλφους, γεγονός που ήδη καθίσταται απαιτητό να πραγματοποιηθεί και με ΚΥΑ (Ν. 5042/2023 άρθρο 67, παρ.4). Ας γίνει επιτέλους η αρχή!
-Να ληφθεί υπόψη το «κλείδωμα» του εντύπου Ε3. Σε κάθε νέα προσπάθεια στα πλαίσια της αυτοματοποίησης των διαδικασιών μέσα από την ψηφιοποίηση, είναι λογικό να χρειάζεται χρόνος προσαρμογής προκειμένου να λειτουργήσουν οι διαδικασίες ορθά και απρόσκοπτα.
-Να ληφθεί υπόψη ότι, σε περίπτωση καθυστέρησης αποστολής δεδομένων από δημόσιους φορείς, άρα καθυστέρηση εμπλουτισμού του συστήματος και επομένως η μη δυνατότητα υποβολής φορολογικών δηλώσεων, πέραν της επιβολής προστίμου, χρειάζεται να συνοδεύεται με αντίστοιχη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής ανάλογη της καθυστέρησης.
Προτείνεται Η ισόχρονη παράταση με την καθυστέρηση αποστολής δεδομένων στην ανάλογη κατηγορία. Παράδειγμα: Καθυστέρηση δεδομένων από ΟΠΕΚΕΠΕ, διεύρυνση του χρόνου υποβολής φορολογικών δηλώσεων για τους αγρότες.
Ε. Λύσεις για τη διεκπεραίωση των αιτημάτων
Διατηρείται μεγάλος όγκος μη διεκπεραιωμένων αιτημάτων στο ΚΕΦΟΔΕ για αρκετά μεγάλο διάστημα, με επιπτώσεις στις διαδικασίες επιχειρήσεων και πολιτών. Επαναλαμβάνουμε τις προτάσεις μας, με στόχο την αποκατάσταση της ροής και της λειτουργικότητας, τονίζοντας ότι η καθυστέρηση διεκπεραίωσης των αιτημάτων είχε αναστείλει τη δυνατότητα υποβολής φορολογικών δηλώσεων κατά το προηγούμενο έτος:
- επίλυση από την ΑΑΔΕ των περιπτώσεων, στις οποίες η μη διεκπεραίωση των αιτημάτων προκαλεί πρόβλημα στις πλατφόρμες της (π.χ. myDATA, φορολογικές δηλώσεις), καθόσον τα στοιχεία αντλούνται από το κεντρικό σύστημα ΑΑΔΕ (taxis-Μητρώο).
- αποφυγή επαναλαμβανόμενων διαδικασιών για το ίδιο αίτημα. Για παράδειγμα, η προσκόμιση των απαραίτητων δικαιολογητικών να πραγματοποιείται στο portal του taxis (π.χ. στην ενότητα «Αλλαγή Στοιχείων Μητρώου») κατά την αλλαγή, διακοπή ή έναρξη εγκατάστασης, αντί της επισύναψης των δικαιολογητικών αυτών στα «Αιτήματα μου».
- τον εμπλουτισμό και την αναλυτικότερη κατηγοριοποίηση των αιτημάτων, καθώς και ένδειξη της διαδικασίας που αφορά το αίτημα (π.χ. εισόδημα, ΦΠΑ, κ.λπ.), ώστε να εξοικονομείται χρόνος για τους υπαλλήλους, οι οποίοι μέχρι σήμερα αναγκάζονται να διαβάζουν άσχετα με την επιλογή αιτήματα.
- αυστηρότερη επίβλεψη και καθοδήγηση στην προτεραιοποίηση των αιτημάτων (π.χ. ενάρξεις, διακοπές, έλεγχος επιστροφών, κ.λπ.)
Πιστεύουμε ότι το ΥΠΕΘΟ χρειάζεται να επανεξετάσει άμεσα τα ανωτέρω, εφόσον στοχεύει στην ομαλή ροή της υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, της είσπραξης φόρων και στην προστασία των φορολογούμενων και των επιχειρήσεων.
Σε αναμονή της απάντησής σας.
Για τον Λ.Σ.Α.
Ο Πρόεδρος |
Πόλυγγερ Μιχάλης |
Η Γεν. Γραμματέας |
Χατζηαγγελίδη Μαρία |
Η Αντιπρόεδρος |
Γεράγγελου Αλεξάνδρα |
Ο Ταμίας & Γ.Δ. |
Μπουλούκος Χρήστος |
Το Μέλος |
Τζέμος Βασίλειος |
Ο Γ.Δ. |
Διβάρης Χαράλαμπος |